Tik Tok vs. Instagram - wat zijn de verschillen?



Geplaatst door Lars Denzer op

Jongeren zijn er dol op: binnen enkele minuten wordt met behulp van kleurrijke filters, stickers en een uitgebreide muziekbibliotheek een korte video gemaakt en afgespeeld aan een veelheid van gelijkgestemden. In een hectische en snelle wereld waar de aandachtsspanne van mensen toch maar een paar seconden is, maakt Tik Tok precies van dit punt gebruik. Wie wil er nu een YouTube-video bekijken die enkele minuten duurt, wanneer hij in dezelfde tijd tientallen clips op Tik Tok kan bekijken? Door zijn snel toenemende populariteit is het de moeite waard om het te vergelijken met het succesvolle platform Instagram.

Overeenkomsten tussen Instagram en Tik Tok

Noch op Instagram, noch op Tik Tok gaat het om het botte aantal volgers, likes en commentaren. Beide platforms geven je de kans om creatief te zijn en je persoonlijkheid te uiten via foto's en video's. Je kunt Instagram Likes en Tik Tok Likes toevoegen aan de posts van anderen, opmerkingen schrijven of ideeën delen. Hashtags kunnen worden gebruikt om nieuwe inhoud of mensen te ontdekken die je nooit zou hebben gevonden.

Verschillen tussen Instagram en Tik Tok

Gebruikers

Natuurlijk is er enige overlapping in de demografie van de twee platforms. Het account met de meeste Tik Tok fans wereldwijd wijst echter al op een belangrijk verschil: Charli D'Amelio is zelf pas 17 jaar oud en richt zich tot een zeer jonge doelgroep. Deze observatie loopt door de hele app. Bijna de helft van de wereldwijde gebruikers is tussen 13 en 24 jaar oud en overwegend vrouwelijk. Vooral beïnvloeders die een dergelijke doelgroep hebben, zouden zich intensief met Tik Tok moeten bezighouden . Instagram-gebruikers daarentegen zijn gemiddeld aanzienlijk ouder.

Functies

Hoewel Instagram oorspronkelijk een platform was waar je de nieuwste foto's kon delen met je vrienden en volgers, is dat intussen veranderd. Naast langere video's die je op IGTV kunt plaatsen, is het nu ook mogelijk om, vergelijkbaar met Tik Tok, korte clips te maken met veel kleurrijke filters en coole muziek, de zogenaamde Instagram Reels. Dit doet erg denken aan het maken van je eigen content voor Tik Tok en wordt ook specifiek gepromoot door Instagram, waarbij reels worden afgespeeld voor een groot publiek.

In principe lijkt alles meer geordend en gestructureerd op Instagram. De intuïtieve bediening van de Tik Tok app is echter waarschijnlijk een van de geheimen van zijn succes. Op basis van je Tik Tok-views en -likes, kun je met één veegbeweging een nieuwe clip zien die je waarschijnlijk leuk vindt.

Inhoud

Het hierboven geschetste verschil in leeftijdsgroepen leidt er onvermijdelijk ook toe dat op elk platform andere inhoud wordt gepubliceerd. Terwijl het hoofddoel van Tik Tok is om je te vermaken, kun je op Instagram nu informatieve inhoud vinden over bijna elk onderwerp. De twee platforms groeien echter steeds meer naar elkaar toe en combineren leuk amusement met boeiende informatie.

Algoritme

Een ander belangrijk verschil is het algoritme, dat grofweg bepaalt hoe zichtbaar je gedeelde content is op het betreffende platform. In principe kan worden gezegd dat de eigen posts op Instagram na een bepaalde tijd aan bereik verliezen en aan minder mensen worden getoond. Het Tik Tok algoritme daarentegen werkt totaal anders: als bijvoorbeeld een oude video van jou veel likes, views en Tik Tok shares krijgt, kan hij na een paar maanden nog steeds viraal gaan.

Toekomstverwachtingen Tik Tok vs. Instagram

Het valt nog te bezien of en wanneer Instagram zal worden ingehaald door Tik Tok. Er kan echter van worden uitgegaan dat het Tik Tok-platform in populariteit zal blijven groeien en in de toekomst een andere optie zal zijn voor bedrijven en met name zelfstandigen om hun eigen boodschap te verspreiden. Dit geldt vooral als Tik Tok uiteindelijk advertentiemogelijkheden voor iedereen beschikbaar maakt.